torsdag 24 mars 2011

Fantastiskt


I närheten av där jag bor, och på några andra platser med tillknytning till övergångsställen har nya typer röda och gröna män visat sig. Statens vegvesen motiverar dem med följande 5 påstånd. Låt oss se närmare på dessa.

1. Den røde og grønne mannen er lettere å se dersom du er svaksynt.
Detta påstånd är förmodligen sant, om du hittar honom. Vanligtvis brukar man se efter denne mannen på andra sidan gatan, men där är han inte längre. Han är till vänster om dig, nere vid din vänstra hand, där du tryckte. Säkert en vanesak.

2. Mens du venter på grønt har du blikket rettet mot den kjørende trafikken.
Jag antar att de menar att man förväntas se mot den röda gubben, för att se honom slå om till grön, och då har man blicken riktad mot körande trafik. Men kanske inte den körande trafiken i bestämd form? Jag är säker på jag har sett körande trafik från höger någon gång. Dessutom kan jag inte se hur detta är så mycket bättre än tidigare då man såg rakt fram. Att vi har en viss vidvinkel på ögat som gör att vi faktiskt ser både höger och vänster när vi har blicken riktad rakt fram, har förmodligen gått statens vegvesen förbi.

3. Du slipper å bli stresset av blinkende grønn mann mens du krysser.
Det har jag aldrig blitt. Faktum är att jag heller aldrig har ens tänkt över att han blinkar. Blinkar han faktiskt? Är det någon endaste människa som har blivit stressad av detta?

4. Du får tilstrekkelig tid til å krysse selv om du beveger deg langsomt.
Jag hinner knappt över detta övergångsställe innan det slutar pipa ens om jag småspurtar.

5. Som kjørende slipper du unødvendige stopp.
Jag ser inte helt vad detta betyder. Är det bara att köra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar